Walter Hus, piano

PostX, Merelbeke

Supersonic Flora
Walter Hus
koos enkele sleutelwerken uit zijn carrière en bewerkte die voor solo piano. Deze waren indertijd specifiek geschreven voor strijkkwartetten of grotere orkestformaties maar Hus had ze tot nu toe nooit zelf gespeeld. Het was geen sinecure om de vele instrumentale lagen van die stukken te vertalen naar een partituur voor een enkel instrument en tien vingers.
Supersonic Flora
bevat op die manier een uiterst gevarieerd programma met totaal vernieuwde versies getekend door jarenlange ervaring. Zo is er de geraffineerde herinterpretatie van zeven minimalistische stukken uit zijn eerste strijkkwartet La Theorie (1988) evenals drie meer melodische nummers geplukt uit zijn plaat Muurwerk (1991). Took My Bath Like Marat is een recent en meer jazzgetinte track in memoriam aan een goede vriend.
Met deze release keert het ondertussen veertigjarige label Igloo terug naar de pioniersjaren van de jaren tachtig. Walter Hus was er toen namelijk al bij met zowel zijn soloplaat als met de groep Maximalist!. Opvallend detail is dat het portret van de hoes opnieuw geschilderd werd door Michel Thuns, net als in 1984.

PostX